علم، مهندسی و فناوری
علم، مهندسی و فناوری
آنتوان لاووازیه در حال آزمایش احتراق تولید شده توسط نور خورشید تقویت شده است
تمایز بین علم، مهندسی و فناوری همیشه روشن نیست. علم دانش سیستماتیک جهان فیزیکی یا مادی است که از طریق مشاهده و آزمایش به دست می آید.[17] فنآوریها معمولاً منحصراً محصول علم نیستند، زیرا باید الزاماتی مانند کاربرد، قابلیت استفاده و ایمنی را برآورده کنند.[18]
مهندسی فرآیند هدفمحور طراحی و ساخت ابزارها و سیستمها برای بهرهبرداری از پدیدههای طبیعی برای ابزارهای عملی انسانی است، اغلب (اما نه همیشه) با استفاده از نتایج و تکنیکهای علم. توسعه فناوری ممکن است از بسیاری از زمینههای دانش، از جمله دانش علمی، مهندسی، ریاضی، زبانشناختی و تاریخی استفاده کند تا به برخی نتایج عملی دست یابد.
فناوری اغلب پیامد علم و مهندسی است، اگرچه فناوری به عنوان یک فعالیت انسانی مقدم بر این دو زمینه است. برای مثال، علم ممکن است با استفاده از ابزارها و دانش موجود، دلتا جریان الکترون ها را در هادی های الکتریکی مطالعه کند. این دانش جدید ممکن است توسط مهندسان برای ایجاد ابزارها و ماشینهای جدید مانند نیمهرساناها، رایانهها و سایر اشکال فناوری پیشرفته استفاده شود. از این نظر، دانشمندان و مهندسان هر دو ممکن است فناور در نظر گرفته شوند. این سه حوزه اغلب به عنوان یکی از اهداف تحقیق و مرجع در نظر گرفته می شوند.[19]
روابط دقیق بین علم و فناوری، به ویژه، توسط دانشمندان، مورخان و سیاست گذاران در اواخر قرن بیستم مورد بحث قرار گرفته است، تا حدی به این دلیل که این بحث می تواند تأمین مالی علوم پایه و کاربردی را بیان کند. به عنوان مثال، بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم، در ایالات متحده به طور گسترده در نظر گرفته شد که فناوری صرفاً "علم کاربردی" است و تامین مالی علوم پایه به معنای به دست آوردن نتایج فناوری در زمان مناسب است. بیان این فلسفه را می توان به صراحت در رساله وانوار بوش در مورد سیاست علم پس از جنگ، علم – مرز بی پایان یافت: «محصولات جدید، صنایع جدید و مشاغل بیشتر مستلزم افزودن مداوم به دانش قوانین طبیعت هستند... دانش را می توان تنها از طریق تحقیقات علمی پایه به دست آورد.»[20] با این حال، در اواخر دهه 1960، این دیدگاه مورد حمله مستقیم قرار گرفت و منجر به ابتکاراتی برای تأمین مالی علم برای وظایف خاص شد (ابتکاراتی که جامعه علمی در برابر آن مقاومت می کرد). این موضوع همچنان بحث برانگیز است، اگرچه اکثر تحلیلگران در برابر این مدل که فناوری نتیجه تحقیقات علمی است، مقاومت می کنند.[21][22]