با گسترش روزافزون پشته فناوری بازاریابی و تجربه مشتری (CX) که سازمان‌ها در حال جمع‌آوری هستند، و حجم زیادی از داده‌هایی که از مشتری جمع‌آوری می‌کنند، طبیعی است که اطلاعات ارزشمند بلااستفاده بماند. تفاوت در روش‌های جمع‌آوری داده‌ها در فناوری‌های مختلف منجر به فراوانی داده‌ها و کاهش دید می‌شود و اطلاعات قابل استفاده اغلب در پیچ و خم سیلوها، پوشه‌های تعبیه‌شده و پروفایل‌های تکراری گم می‌شوند.

پشته فن‌آوری بازاریابی سنتی (MarTech) ممکن است قابلیت یکپارچه‌سازی متمرکز داده‌ها و داده‌های سطح مشتری را برای موارد مختلف بازاریابی فراهم کند. با این حال، یکسان سازی داده های مشتری در سطح فردی یک چالش باقی مانده است. بازاریابان همچنان زمان و منابع قابل توجهی را در پروژه یکپارچه سازی داده ها، آماده سازی و یکسان سازی صرف می کنند. علاوه بر این، پیچیدگی‌های روزافزون، حجم و سرعت داده‌های مشتری در کانال‌های تعامل با مصرف‌کننده بیشتر به چالش‌ها می‌افزایند. بازار CDP برای حل این چالش ها با ارائه یک پلت فرم بافت داده پیشرفته برای یکپارچه سازی متمرکز داده ها، یکپارچه سازی پروفایل از منابع داده های متفاوت، تقسیم بندی مخاطبان و فعال سازی در کانال های مناسب پدید آمده است.
 
Quadrant Knowledge Solutions CDP را به صورت زیر تعریف می کند:
پلتفرم داده‌های مشتری (CDP) داده‌های جمع‌آوری‌شده از کانال‌ها و منابع متعدد را متمرکز می‌کند، پاکسازی داده‌ها و شناسایی هویت را انجام می‌دهد و پروفایل‌های مشتری را برای ایجاد یک پایگاه داده پروفایل مشتری دائمی یکپارچه می‌کند. پایگاه داده برای سیستم های دیگر برای بازاریابی، خدمات مشتری و مدیریت تجربه مشتری قابل دسترسی است.
 
پلتفرم های CDP داده ها را از منابع شخص اول، شخص ثالث و شخص ثالث مانند وب سایت، فرم وب، رسانه های اجتماعی، ایمیل، کانال تجارت الکترونیک ريموت کنترل جرثقيل سقفي ساگا، CRM، DMP و سیستم های POS یکپارچه می کنند. آنها انواع مختلفی از داده‌های مشتری را که شامل داده‌های شخصی، جمعیتی، رفتاری، معاملاتی، تعامل و دستگاه با شناسه‌های منحصربه‌فرد مانند ایمیل، شماره تلفن یا نام کاربری می‌شوند، ادغام می‌کنند. CDPها داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار جامع را به هم می‌چسبانند، تجزیه و تحلیل‌ها را برای ایجاد نمایه‌ای پایدار برای مشتریان منفرد انجام می‌دهند، و بخش‌های خرد از انواع مختلف مشتریان ایجاد می‌کنند، بنابراین بازاریابان را قادر می‌سازد تا کمپین‌های بازاریابی مؤثری را برای تجربه مشتری استثنایی در کانال‌های تعامل متعدد و نقاط تماس اجرا کنند.
 سیلوهای داده به داده های یکپارچه - CDP ها به دوخت یکپارچه داده ها کمک می کنند
جدا از ناهماهنگی‌ها و فراوانی راه‌های جمع‌آوری داده‌های راه‌حل‌های مدرن MarTech، سیستم‌های مدیریت داده سنتی سیلوهای جمع‌آوری داده‌های خاص خود را دارند. تطبیق و ترکیب اطلاعات از این ابزارها در ابزارهای امروزی چالشی اضافی برای یکپارچه سازی اطلاعات مشتری ایجاد می کند.ريموت کنترل جرثقيل سقفي ساگا به‌نظر می‌رسد استخراج بینش‌های عملی از داده‌های مشتریان که پراکنده و نامنظم است، حتی پیشکسوتان بازاریابی را نیز دچار مشکل می‌کند. از این رو، بازاریابان به طور مداوم با یکپارچه سازی داده ها برای ایجاد یک پروفایل داده مشتری پایدار مبارزه می کنند.
 
CDPها به‌عنوان پایه‌ای عمل می‌کنند که داده‌های سیستم‌های متعدد را در زمان واقعی به هم پیوند می‌دهد تا برای بخش‌بندی و هدف‌گیری مؤثر برای کمپین‌های بازاریابی مختلف. آنها بازاریابان را قادر می‌سازند تا ابتکارات بازاریابی مبتنی بر داده را پیاده‌سازی کنند، یک پلت‌فرم بافت داده پیشرفته برای یکپارچه‌سازی متمرکز داده‌ها، یکپارچه‌سازی نمایه از منابع داده متفاوت، تقسیم‌بندی مخاطبان، و فعال‌سازی در کانال‌های مناسب، که منجر به بهبود مشهود در تعامل مشتری، نرخ تبدیل می‌شود. و تجربه کلی مشتری
 
بازار CDP در حال گذار به مرحله رشد سریع چرخه عمر کلی محصول است
با توجه به تحقیقات اخیر که توسط Quadrant Knowledge Solutions به پایان رسیده است، فروشندگان CDP همچنان به رشد قوی در طیف گسترده ای از صنعت و مناطق جغرافیایی ادامه می دهند. با توجه به فرصت‌های رشد قابل توجه، اکثر فروشندگان CDP به دریافت سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای جذب فرصت‌های بازار و بهبود عملکردهای محصول ادامه می‌دهند.
 
چندین سال است که بازاریابان با چالش های مهمی در جمع آوری و یکپارچه سازی داده های مشتریان روبرو هستند. بازاریابان به طور سنتی انواع مختلفی از فناوری‌های اختصاصی Big Data از جمله دریاچه‌های داده، انبار داده و موارد دیگر را اتخاذ کرده‌اند. با این حال، ایجاد، حفظ و به روز رسانی مداوم پروفایل های مشتری یکپارچه همچنان یک چالش است. بنابراین، سیستم‌های CDP برای ایجاد یک پروفایل مشتری واحد و یکپارچه به منظور ارائه تجربه مناسب و افزایش وفاداری مشتری توسعه یافته‌اند.
 
ارزش پیشنهادی پلتفرم های داده مشتری برای ادغام طیف گسترده ای از داده های آنلاین، آفلاین و جریانی مشتری و ادغام آنها برای ارائه پروفایل مشتری یکپارچه و 360 درجه به طور قابل توجهی برای بازاریابان جذاب است. پلتفرم‌های CDP برای پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از تجربه مشتری و موارد استفاده از تجارت دیجیتال به بهبود ادامه می‌دهند. بازار CDP هنوز در مرحله پذیرش اولیه چرخه عمر کلی محصول است. ريموت کنترل جرثقيل سقفي ساگا با این حال، با ادامه نوآوری محصول و استراتژی رشد تهاجمی توسط رهبران CDP،به برندها کمک می کند تا از انطباق روزافزون در مورد حریم خصوصی داده ها پیروی کنند. CDP این امکان را برای مشتریان فراهم می کند تا اطلاعاتی را که با برندها به اشتراک می گذارند بررسی کنند و بر اساس ترجیحات خود تغییراتی ایجاد کنند.
 
مجموعه داده های شخص ثالث قرار است متحول شود - جمع آوری داده ها و ذخیره سازی داده ها به زودی دستخوش تغییرات گسترده خواهد شد
اعلامیه اخیر گوگل مبنی بر اینکه کروم، به دنبال فایرفاکس و سافاری، تا سال 2022 به پشتیبانی از کوکی های شخص ثالث پایان می دهد، کسب و کارهایی را که به داده های به دست آمده از شخص ثالث متکی هستند در موقعیتی نامطمئن قرار می دهد. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، به دست آوردن داده ها به طور مستقیم از منبع اصلی، مرتبط کردن آن با داده های مشتری موجود و ذخیره سیستماتیک آن بسیار مهم است. سازمان هایی که قبلاً به منابع شخص ثالث برای ردیابی سفرهای مشتری متکی بودند، باید رویکرد بازاریابی خود را تغییر دهند. در میان این تحول، تعدادی از فروشندگان MarTech در حال ترویج پذیرش پلت فرم های داده مشتری هستند. آنها بخش‌های خرده‌فروشی، تجارت الکترونیک، تولید صنعتی، انرژی و تاسیسات، BFSI (بانکداری، خدمات مالی و بیمه)، مراقبت‌های بهداشتی و RTIM (مدیریت تعامل بی‌درنگ) را هدف قرار داده‌اند تا استراتژی‌های تعامل با مشتری همه‌کانالی را بهبود بخشند.
 
طبق نظرسنجی های مشتریان Quadrant، تنها 15٪ از سازمان ها معتقدند که از داده هایی که جمع آوری می کنند برای پتانسیل کامل آن استفاده می کنند. بیشتر سازمان‌ها می‌دانند که سیستم‌های مدیریت داده‌هایشان فاقد دیدی است که برای ایجاد استراتژی‌ها و نتایج مؤثر حیاتی است. با درک اینکه تجربه مشتری در حال حاضر یک تمایز بین سازمان ها است و فناوری بازاریابی خودکار و هوشمند است، CDP ها بیشتر به یک ضرورت تبدیل می شوند تا یک انتخاب. علاوه بر این، داده های فوق فقط سازمان های B2C را در نظر می گیرند. CDP ها همچنین در مدیریت روابط B2B محبوبیت زیادی به دست می آورند و استفاده از آن برای همین نیز به رشد بازار CDP کمک می کند.
 
طبق تجزیه و تحلیل Quadrant از بازار کلی، محبوبیت فزاینده استراتژی‌های تجربه مشتری شخصی‌سازی شده، نیاز به انطباق با امنیت داده‌ها و تغییر هنجارها در ردیابی سفر مشتری در بخش‌های صنعت، بر بازار CDP تأثیر می‌گذارد و منجر به پذیرش قابل توجهی خواهد شد. و رشد خیره کننده در بخش های مختلف صنعت در طول سال های پیش بینی شده 2020-2025.